top of page

״ילד אחד מורה אחד ספר אחד עט אחד יכולים לשנות את העולם״.

מלאלה יוספזאי, פעילת זכויות לנערות בפקיסטן

julia-androshchuk--klXLE03szU-unsplash.j

במהלך שנות עבודתי למדתי את כוחו של הצוות החינוכי ביצירת שינוי אצל התלמיד והקבוצה. העמקת השיח הרגשי בחדר מורים, טיפוח אקלים חינוכי מיטבי, הבנת נפש האדם ומציאת דרכים משותפות להיטיב עמה היו מתנות יקרות ערך לכל הצדדים.

לכל מערכת חינוכית ניתן לקיים תכנית ייחודית הכוללת אחד או יותר מהנושאים הבאים: מיינדפולנס (קשיבות), חמלה ואמפתיה, הקשבה (עם הרחבה לתיאורית ההכוונה העצמית, ו/או משחק ויצירה במרחב פוטנציאלי מצמיח). השילוב בין הנושאים מותנה בין היתר בהיקף התכנית.

 

פירוט הנושאים לצרכי תכנון ההשתלמות וההכשרה:

מיינדפולנס (קשיבות)

התכנית כוללת מפגשים לצורך היכרות עם עולם המיינדפולנס (קשיבות). במפגשים אלו נבין מהי קשיבות, מהם יתרונותיה וכיצד היא מסייעת לנו. נלמד מושגים ותיאוריות רלוונטיות, במטרה להיטיב עם המורה; להפחית לחץ, לשנות דפוסים מנטליים לא מיטיבים, לשפר ויסות, איזון ורווחה נפשיים. ההשתלמות מיועדת בראש ובראשונה לצוות מורים או גננות. בהמשך, ובתלות היקף התכנית, ניתן לסייע בהרחבה לכיתות ובהטמעת הקשיבות כשפה בית ספרית.

ההכשרה לקשיבות משולבת יחד עם הנושא של חמלה ואמפתיה. מידת השילוב תלויה בהיקף התכנית ובמספר השעות.

 

היקף תכנית: 30 שעות שנתיות ויותר (לצורך הטמעה במערכת כולה ידרשו מעל 30 ש״ש).

 

העברת השתלמויות בנושא מיינדפולנס (קשיבות) וחמלה במסגרת המרכז לחינוך קשוב ואכפתי.

חמלה ואמפתיה

חמלה ואמפתיה הן יכולות דינמיות הניתנות לטיפוח. בכוחו של בית ספר או בית חינוך להשפיע על תחומים רגשיים - חברתיים, ולראות בהתערבויות אלו צו השעה. כיום, תכניות מתקדמות בארץ ובעולם בתחום החינוך (כגון:Social Emotional Learning: SEL, Call 2 Care וכדו׳) שמות דגש על קידום הקשר הבינאישי, הגברת המודעות לאחר, הפחתת תגובתיות לא מיטיבה כלפי האחר, וטיפוח הנתינה.

במהלך התכנית נבין לעומק מושגים של חמלה, חמלה עצמית, אמפתיה ומושגים רלוונטיים נוספים. נגביר מודעות ונבין את חשיבותם והשפעתם המכרעת על חיינו (כאשר הם נוכחים וכאשר הם נעדרים). נעמיק בדרכים לשינוי הן ברמה האישית והן ברמת הכלל, ונעסוק באופן ישיר בטיפוח חמלה, אמפתיה ונתינה בשדה החינוכי.

 

היקף התכנית: גמישה ומשתנה בהתאם לצורך.

הקשבה

"We think we listen, but very rarely do we listen with real understanding, true empathy. Yet listening, of this very special kind, is one of the most potent forces for change that I know".

- Carl Rogers -

 

הקשבה היא הבסיס להבנה ומודעות, ורק כאשר אנו באמת מקשיבים אנו יכולים ליצור את המרחב הראוי בין הגירוי לתגובה שיאפשר חופש אמיתי ותגובה מיטבית.

הקשבה לאחר מקדמת תקשורת בינאישית, והיא שער הכרחי לאמפתיה וחמלה. איננו יכולים להבין את האחר ולהתאים עצמנו אליו מבלי להיות קשובים לו.

בהשתלמות בנושא הקשבה נעמיק בחשיבותה של ההקשבה. נבין עד כמה היא קריטית להתפתחות רגשית, אך מורכבת ולא מובנת מאליה. נלמד על מעכבי ומקדמי הקשבה. נעסוק בחשיבותה של הקשבה בחינוך ובפסיכולוגיה, ובדרכים יישומיות לקידום וטיפוח שפה רגשית מבוססת הקשבה בכיתות ובבית הספר כולו.

 

בעת למידת נושא ההקשבה נוכל להעמיק גם בנושאים חשובים אחרים: חמלה ואמפתיה, קשיבות, *תיאורית ההכוונה העצמית, *משחק ויצירה במרחב פוטנציאלי מצמיח.

מידת השילוב וההרחבה תלויים בהיקף התכנית ובמספר השעות.

היקף התכנית: גמישה ומשתנה בהתאם לצורך.

 

*תיאורית ההכוונה העצמית (Self Determination Theory) של Deci & Ryan נחקרה ופותחה בארץ על ידי פרופ׳ אבי עשור ויושמה במערכות חינוכיות כתכניות המעודדות צמיחה. התיאוריה עוסקת בשלושה גורמים מרכזיים – תחושת מסוגלות, שייכות ואוטונומיה – המעודדים מוטיבציה פנימית ללמידה, ומסייעים בפיתוח אקלים מיטבי.

*משחק ויצירה במרחב פוטנציאלי מצמיח - מרחב פוטנציאלי בכיתה מאפשר מפגש מיטיב בין התלמיד כסובייקט למציאות האובייקטיבית - חיצונית, ומטפח יצירה (יצירתיות) ומשחק.  

״היצירתיות היא הגורמת לאדם, יותר מכל דבר אחר, להרגיש שהחיים ראויים לחיותם...״ (מתוך ״משחק ומציאות״ ד.ו.וינקוט).

bottom of page